Zoeken in deze blog

zondag 17 januari 2010

Loeien

Vanavond werd ik gebeld door een buurvrouw verderop in de straat, zei vroeg mij of ik s'nachts of s'avonds wel eens een raar geluid hoorde. Het zou een soort loeiend geluid moeten zijn, ik dacht nog even 'de buurvrouw draait een beetje door', maar toen ik verder nadacht tijdens het gesprek dacht ik ze wordt niet gek ik heb dat geluid ook wel eens gehoord. Ik betitel het geluid als een soort misthoorn achtig geluid. Het vreemde is dat het geluid er ook is als er helemaal geen mist is. Wij hebben het Noord-Hollands kanaal vlakbij en de Noordzee is ook maar een paar kilometer hemelsbreed, dus mijn theorie van een misthoorn vond ik niet zo raar. De buurvrouw houd er een andere theorie op na, zij denkt namelijk dat het misschien het geluid is van de nood waarschuwing sirene die we allemaal de eerste van de nieuwe maand horen om 12:00 exact.
Waarom zou de gemeente deze sirene laten horen laat in de avond of midden in de nacht?.
Misschien dat er mensen zijn in Alkmaar in de omgeving van Koedijk die dit geluid ook horen en hier een verklaring voor hebben. Waar maakt een mens zich al niet druk om.

Terwijl ik en de buurvrouw ons ongerust maken over een geheimzinnige misthoorn in de omgeving, zijn vandaag in Brussel de eerste Nederlanders geland vanuit Haïti. Samen met een aantal Haitiaanse kinderen zijn deze in veiligheid. Nog steeds worden er meer dan 20 Nederlanders vermist, waar maken wij ons veilig en wel met een misthoorn nou druk om.

We hebben tegenwoordig ook een 'most wanted' lijst in Nederland, ik vraag me dan direct weer af wat moeten we daar mee in ons kikkerlandje. Kan de politie daar deze misdadigers eerder mee opsporen en arresteren, ik betwijfel het. Deze top criminelen zullen wij niet zo snel op straat tegenkomen. En als ze dan in de gevangenis zitten dan zijn er altijd wel weer rechters die ze een weekje op verlof sturen om ze vervolgens nooit meer terug te zien, en zo hun activiteiten in een ander land gewoon door zetten. Ik begin me al wat minder druk te maken over geheimzinnige geluiden in de buurt.

We hebben de ergste sneeuw weer achter de rug en de dooi is ingetreden. De elfstedentocht geloven we ook niet meer in want dan moet het toch wel heel hard gaan vriezen voor zeker twee weken, de voorbereidingen gaan intussen gewoon door want je weet het nooit. Op sommige plaatsen in Nederland is er tien tot vijftien centimeter sneeuw gevallen. Waar maken we ons druk om en waar klagen we nu toch over, in Japan is gewoon twee meter sneeuw gevallen en kunnen de Japanners niet eens naar hun werk. De geheimzinnige geluiden hier in de buurt verdwijnen steeds meer naar de achtergrond.

Gaat u nog geld overmaken naar de geld inzamel actie voor de slachtoffers in Haïti ik hoop het wel want daar kunnen ze het goed gebruiken, wij hebben toch een luxe probleem hier in het rijke westen.
Onlangs hebben de Beckhams een hondje gekocht, omdat David Beckham voor zijn voetbal carrière naar AC Milan in Italië moest en zijn vrouw Victoria met de kinderen in New York verbleven voor Victoria's werk in de Amerikaanse serie Idols moest het hondje maar te logeren bij Gordon Ramsay in Los Angeles, het vliegticket kostte maar liefst tweeduizend euro om de hond van Londen naar Amerika te vliegen, hoe bedoel je luxe probleem ? De Beckhams kunnen beter een substantieel deel van hun miljoenen overmaken naar 555 kunnen ze in Haïti ook iets aan loeiende waarschuwings sirenes gaan doen, doen ze tenminste iets nuttigs met hun geld.
Mijn oproep in het begin van deze log om er achter te komen waar de geheimzinnige geluiden vandaan komen trek ik maar in denk ik.

Ik heb net de buurvrouw gebeld dat we die vreemde loeiende geluiden maar voor lief moeten nemen en ons beter druk kunnen maken over hele andere dingen die er in onze wereld gebeuren. Laten we wat zorgzamer zijn voor elkaar, minder klagen en ons minder druk maken over onze luxe problemen.

Blijf je verwonderen over loeiende geluiden dat zet je aan het denken namelijk.

Tot schrijfs.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten