Zoeken in deze blog

maandag 18 januari 2010

Word ik nou oud ?



Toen ik veertien jaar was ging het volgens mij toch echt anders als tegenwoordig. Vandaag de dag vinden we veel dingen maar normaal en nemen we sommige feiten voor lief. Wat is er veranderd, als ik de leerkrachten op de scholen hoor zijn de kinderen vandaag de dag precies hetzelfde als toen, vandaag nog een kort gesprekje daarover met een leraar die ik zelf dertig jaar geleden ook als leraar had. De beste man ging over een jaar met pensioen. Tegenwoordig vind ik dat wij als ouders het onze kinderen veel te makkelijk maken, kinderen kunnen krijgen wat ze willen. Neem nou het feit dat onze bloedjes van kinderen soms met meerdere telefoons rondlopen en beschermd moeten worden tegen providers die automatisch bel tegoed van een telefoon af kunnen halen. Staatsecretaris van Heemskerk moet in de Tweede Kamer gaan praten over het feit dat er bedragen van honderd tot tweehonderdvijftig euro betaald moet worden voor gekochte spelletjes, ringtones en wallpapers. Toen ik veertien was had ik uiteraard geen telefoon en was blij dat ik één euro zakgeld kreeg per week.
Neem nou eens het eten van tegenwoordig, als ik hier thuis met zuurkool of spruitjes aan kom dan is de keuken te klein, hoe ik het in mijn hoofd haal om zuurkool te maken, na een uitleg van mij hoe gezond zure kool is en wat voor enge ziektes je kan voorkomen door een paar keer per week verse groentes te eten wordt ik in mijn eigen keuken uitgelachen en wordt er gevraagd of de frituurpan niet aankan. U begrijpt dan ook dat ik verheugd het nieuws las dat minister Verburg op scholen 'smaaklessen' wil introduceren om op deze manier kinderen meer met gezonder voedsel in aanraking wil brengen. Aangetoond is dat de resultaten op school dus wel degelijk met gezond eten te maken hebben, voedzaam en duurzaam eten leid ook tot minder jeugd criminaliteit. Doen wij als huidige ouders het nu zo slecht dan, ik twijfel eraan. Ik weet wel dat het in de vroegere eeuwen, ware het in mindere mate, ook gewoon dikke kinderen waren.
Toen ik veertien was was ik ook te zwaar, het is volgens mij toch wel redelijk goed gekomen met me, dus voor de dikke kinderen van tegenwoordig zal het ook wel loslopen.
Toen er de laatste weken zoveel sneeuw buiten lag dacht ik echt mijn kinderen zie ik voorlopig niet en die zijn buiten in de sneeuw aan het spelen, niets was minder waar. Gameboys, een laptop, een WII, het mobieltje zijn zaken die veel interessanter en belangrijker zijn. Onderzocht is dat kinderen per dag meer dan anderhalf uur achter een computer zitten, hebben we het nog niet over de rest van de electronica. De negatieve effecten zijn wel dat kinderen minder beweging krijgen, impulsiever zijn en minder geduld kunnen opbrengen en veel gefrusteerder zijn. De meeste ouders, meer dan achtenzeventig procent maken zich hier wel ongerust om, maar doen er niet veel aan.
Toen ik veerti..... sneeuwballen gooien, verstoppertje spelen, balletje trap, jeugdstad in de vakantie, ik had tijd tekort en mijn moeder moest ons naar binnen schoppen.
Toen ik laatst met een jongen van twintig praatte over de in mijn ogen materialistische instelling van veel kinderen en tieners, vroeg hij mij 'dat had jij toch ook toen je mijn leeftijd had' ik antwoorde hem dat ik geen drie mobieltjes had geen WII en laptop en platte televisie van één meter in diameter. De electronica giganten maken onze kinderen gek met de mooiste aanbiedingen, snelle telefoons, MP3, 4 en 5 spelers, interactieve spelcomputers en nog veel meer electronisch geweld. Tieners kunnen gewoon op afbetaling deze spullen kopen, ik blijf daarom ook mijn eigen kinderen voor houden je kan pas iets kopen als je geld in je hand heb.
En ik was nog niet zo heel erg lang geleden, toen ik v..... zo blij met mijn cassetterecorder in mono, met zo'n glimmend schuifkopje eraan, microfoontje eraan, voor de radio en zo nam ik mijn favoriete muziek op om later weer af te kunnen spelen.
Als mijn kinderen dit lezen denk ik dat ze aan twee woorden genoeg hebben "ouwe lul"
Wordt ik dan toch oud ?
Nu eerst mijn dochter achter de computer weg schoppen.
Tot schrijfs.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten