Zoeken in deze blog

woensdag 3 februari 2010

Teveel geld.

Het zal menig mens heel vreemd in de oren klinken bij het zien van de titel van dit Blog, maar toch staat het internet er vol mee met deze twee woorden.

Ik werd dan ook een klein beetje wrevelig toen ik las dat Artsen zonder Grenzen een stop zetten op campagnes om geld in te zamelen voor Haïti. Wat blijkt nu; de advertenties die Artsen zonder Grenzen nu geplaatst hebben en alle aandacht en giften die er gegeven zijn hebben zoveel geld gegenereerd dat de hulporganisatie nu niet meer weet wat ze met het overtollige geld moeten doen. Het zou betekenen dat ze alle gulle gevers moeten bellen en vragen of er iets anders met hun geld gedaan mag worden, nou vraag ik je? Het lijkt wel de omgekeerde wereld. Artsen zonder grenzen geeft aan niet te weten of er op dit moment geld genoeg is voor Haïti.
Krijgen ze geld, is het teveel.

De scholen kampen ook al met een soort gelijk probleem, zij krijgen de subsidies voor investeringen in de scholen niet op. Eén op de tien schoolbesturen houdt meer dan tien procent van hun lopende begroting over. En wij als ouders maar schoolgeld verhogingen betalen en zogenaamde "rugzakjes" met veel moeite aanvragen als ons kind wat extra begeleiding nodig heeft. Het blijkt dat gemiddeld vijftig procent van de scholen teveel geld achterhoud dat makkelijk in het onderwijs geïnvesteerd kan worden.

Ik heb net zelf even naar mijn saldo op de bank gekeken en toen werd ik al niet zo blij, maar als ik dan lees dat software gigant Microsoft voor het eerst dividend moet uitkeren aan zijn aandeelhouders omdat ze teveel geld in kas hebben vraag ik me toch weer even af wat ik verkeerd doe. Het bedrijf heeft 43 miljard euro in kas, dit is meer dan het bedrijf kan investeren. De grootste aandeelhouder mister Gates himself strijkt per jaar honderd miljoen euro op aan dividend. Bill Gates is nog steeds de rijkste man van Amerika volgens de Forbes lijst heeft hij een privé vermogen van 53 miljard dollar. Nu weet ik waarom Artsen zonder Grenzen in de problemen zitten... misschien heeft hij wel een schenking gedaan aan Artsen met rekeningen zonder Grenzen !

Wat zijn wij dan eigenlijk een bekrompen landje als ik lees dat de Gemeente Den haag voor 1.6 miljoen euro aan kerstpakketten heeft uitgegeven en niet eens iedere minima in Den Haag zijn kerst pakket komt ophalen. Uiteindelijk hebben maar 37.500 mensen het pakket ontvangen. De minimawethouder van Kool van Den Haag heeft zelfs een week lang een koeriersdienst moeten laten rijden om alle kerstpakketten af te leveren bij de wat minder bedeelde mensen. Nou vraag ik je; hoe slecht hebben we het nou in Nederland als de allerarmsten niet eens hun kerstpakket komen halen, en hoe goed hebben we het dan dat we de pakketten gewoon maar bezorgen gaan.

Dan nog even een leuk nieuwtje wat alleen maar in het dorpje Vries in Drenthe gebeurd en nooit bij de pinautomaat hier om de hoek... de pinautomaat aldaar heeft tientallen klanten het vijfvoudige gegeven als wat zij aanvankelijk wilden pinnen. Na enkele uren stond er een rij van tientallen mensen voor de pinautomaat die ook wel even wilden profiteren van deze gulle automaat. Politie moest er aan te pas komen om de Rabobank voor een catastrofe te behoeden. Dat gebeurd hier in het het winkelcentrum nou nooit bij de bankautomaat.

Ik hoop dat u net zo nieuwsgierig bent geworden naar het feit dat de belastingen en premies voor ziektekosten verzekeringen en gas, elektra en water elke jaar zo veel omhoog moeten.

Ik begrijp nu wel waarom al die gouden handdrukken en andere bonus regelingen onverminderd doorgaan.

Het zet je toch weer aan het denken.

Tot schrijfs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten